Thursday, May 26, 2011

LAPORAN PERKONGSIAN PINTAR BADAN DAKWAH DAN KEROHANIAN SMS RAJA TUN AZLAN SHAH DENGAN KOLEJ ISLAM SULTAN ALAM SHAH


Pada 21 Mei 2011,Badan Dakwah dan Kerohanian(BADAR) Sekolah Menengah Sains Raja Tun Azlan Shah(SERATAS) Taiping Telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Kolej Islam Sultan Alam Shah(KISAS) bagi menjayakan Program Perkongsian Pintar Badan Dakwah Dan Kerohanian antara SERATAS dengan KISAS.Seramai 37 orang pelajar telah mengikuti program ini  yang kesemuanya terdiri daripada ahli BADAR sekolah. Rombongan ini telah diiringi oleh empat orang guru iaitu Ustazah Hasmat Binti Mustapha,selaku Guru Penasihat BADAR,Ustazah Rohami Binti Hitam,selaku Guru Panitia Pendidikan Islam,Ustaz Ahmad Humaizi Bin Abdul Wahab dan Ustaz Moh Hazarin Bin Razali,selaku guru pengiring.

                Lawatan yang telah diadakan berjaya mencapai objektif dan matlamat program iaitu mendedahkan struktur pentadbiran dan pengurusan BADAR KISAS,bertukar-tukar pendapat mengenai kelebihan dan kekurangan yang ada bagi setiap lajnah,mengeratkan hubungan silaturahim antara ahli BADAR SERATAS dengan KISAS serta meluaskan ilmu pengetahuan mengenai fardhu ain dan fardhu kifayah.Perjalanan pelajar dari sekolah ke KISAS bermula pada pukul 4.30 pagi dan tiba pada pukul 10.00 pagi.Kehadiran kami KISAS telah disambut baik oleh Ahli Majlis Tertinggi BADAR KISAS lalu kami dijemput ke bilik tayangan umum KISAS untuk memulakan program Perkongsian Pintar.

Ketibaan kami di sana disambut dengan baik ditambah pula dengan senyuman yang ceria.

                Program tersebut dimulakan dengan ucapan aluan Penolong Kanan Hal Ehwal Murid KISAS,Ustaz Mustapha Kamal Bin Jamaluddin seterusnya ucapan oleh Wakil guru pengiring,Ustaz Ahmad Humaizi Bin Abdul Wahab sebagai pembuka Majlis.Majlis tersebut dimeriahkan lagi dengan penyampaian cendera mata oleh Penolong Kanan Hal Ehwal Murid KISAS  kepada wakil Guru Pengiring BADAR.Majlis pula diteruskan dengan ucapan Presiden BADAR SEARATAS,Saudara Ahmad Fakhri Bin Ahmad Fuad.Dengan berakhirnya ucapan oleh Saudara Fakhri maka bermulalah program Perkongsian Pintar sebagai acara kemuncak.

Ustaz Humaizi bersama PK HEM KISAS

Suasana semasa mendengar taklimat.

                 Semua ahli BADAR SERATAS dan KISAS dibahagikan mengikut lajnah masing-masing kepada tujuh kumpulan iaitu lajnah Penerbitan dan Multimedia,lajnah Musolla,lajnah Usrah,lajnah Ceramah,lajnah Baitulmal,lajnah Tamrin dan Kepimpinan serta  lajnah Jemaah.Perbincangan bermula dan berlangsung selama satu jam sehingga jam 11.45 pagi.Melalui perbincangan tersebut,pelbagai ilmu dan informasi baru dapat kami ditimba bagi membaiki sistem pentadbiran BADAR SERATAS yang sedia ada.Kami telah diajar untuk berdakwah dengan lebih berhikmah dan benar supaya usaha Biah Solehah dapat dijalankan iaitu semua pelajar dapat mengamalkan Amar Makruf Nahi Mungkar di mana-mana sahaja mereka berada.

HICOM BADAR SERATAS bersama HICOM BADAR KISAS.

                Pada pukul 12.00 tengah hari, kami dijemput untuk menikmati hidangan makan tengah hari di dewan makan aspuri.KISAS mempunyai dewan makan yang dipisahkan kepada dua bengunan yang dibina asing bagi pelajar lelaki dan pelajar wanita.Selesai makan tengah hari,program diteruskan dengan tayangan video oleh BADAR SERATAS mengenai aktiviti-aktiviti kerohanian yang diadakan di sekolah.Setelah menikmati tayangan selama satu jam,program Perkongsian Pintar ini telah diakhiri dengan penyampaian cendera mata oleh Pihak BADAR SERATAS kepada Pihak BADAR KISAS sebagai tanda penghargaan kami. 

                Sebelum bertolak pulang,sesi fotografi telah diadakan sebagai kenang-kenangan bersama.Bagi mengisi masa yang ada,kami telah melawat Kompleks Taman Seni Islam yang terletak berdekatan dengan Masjid Alam Shah.Taman tersebut Merupakan pusat pengembangan seni Islam yang dijadikan sebagai pusat penjanaan berlandaskan nilai-nilai ajaran al-Quran.Terdapat pelbagai jenis karya seni yang dapat dilihat seperti seni khat,seni ukiran kayu dan seni lukisan.Kompleks ini juga menyediakan kedai cendera mata bagi membolehkan kami membeli buah tangan kepada rakan-rakan di sekolah.

Sesi bergambar bersama warga KISAS.

                Setelah puas menghayati keindahan seni karya Islam,kami menjejakkan kaki pula ke Masjid Shah Alam yang tersenggam indah.Di situ juga terdapat gerai-gerai kecil yang menjual pelbagai jenis barangan seperti buku-buku ilmiah,pakaian-pakaian seperti jubah dan lebai serta makanan minda.Pada pukul 4.30 petang,kami terus berangkat pulang ke sekolah dengan rasa kepenatan tapi cukup gembira dengan apa yang kami telah lalui.

                Pada pendapat kami, lawatan seperti ini amat berfaedah kepada semua pihak khususnya pelajar sekolah supaya mereka dapat mengetahui dengan lebih mendalam mengenai ilmu-ilmu keagamaan dan cara-cara berdakwah yang betul serta dapat mengamalkan amar makruf nahi mungkar.Jika selama ini para pelajar hanya memandang enteng mengenai hal-hal keagamaan,tetapi kini mereka dapat melihat dan merasai sendiri betapa indahnya Islam serta dapat lebih mendekatkan diri mereka kepada Yang Maha Mencipta.Oleh itu, diharapkan agar lawatan seperti ini dapat diadakan lagi pada masa yang akan datang.

Wednesday, April 27, 2011

PELIK

Assalamualaikum.


Post untuk minggu ini ana ingin berkongsi tentang apa yang kawan ana dapat daripada satu hari pengembaraannya ketika pergi mengadakan halaqah baru-baru ini. InsyaALLAH. Ikuti kisahnya dan sama-samalah kita fikirkan.


IBRAH

Ana sedih melihat umat islam pada masa kini. Islam hanya pada nama bukan pada hati. Sungguh terkilan melihat cara hidup umat Islam sekarang.Sama sahaja watak orang-orang kita dengan orang-orang asing yang datang ke sini.Bagaimanakah kita perlu melaksanakan Islam dalam kehidupan kita. InsyaALLAH.

"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhan, dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah syaitan. Sungguh, ia musuh yang nyata bagimu" (Al-Baqarah, 2:208)

Ayat ini jelas menunjukkan kita hendaklah masuk ke dalam islam secara keseluruhan 100%. Tiada istilah masuk separuh-separuh. Kalau masuk separuh-separuh, inilah jadinya solat tetapi tak tutup aurat, puasa tapi tak solat, bertudung tetapi berpakaian ketat. MasyaALLAH apa nak jadi umat islam zaman kini. Mana umat yang sedang berusaha memasuki Islam 100%?? Alhamdulillah, semoga Allah memudahkan semua urusan bagi mereka yang berusaha mendekati ALLAH. Jikalau kita merangkak untuk mendekati ALLAH, nescaya DIA akan berlari unutk mendekati kita. 

Kita sering mendengar "ala,baik sikit-sikit pun jadilah","aku ni nak kata jahat sangat pun tak,baik sangat pun tak,kiranya tengah-tengah la". Firman ALLAH:

"Dan kami menunjukkan kepadanya dua jalan (kebaikan dan kejahatan)" (Al-Balad, 90:10)

Dalam Al-Quran sendiri ada tertulis, kita hanya ada dua pilihan sahaja iaitu baik atau jahat. Apa-apa pun dalam hidup kita, kita perlu pilih sama ada baik atau jahat. Kalau kita nak jadi baik, kita jadi baik sunguh-sungguh. Kalau kita nak jadi jahat,jangan pula kita jadi jahat sungguh-sungguh. Kalau kita terfikir nak jadi jahat, segeralah bertaubat kepada Allah S.W.T. Jangan pernah sekalipun terdetik di hati nak jadi jahat walaupun sesaat. Kalau lepas satu saat itu, anda meninggal bagaimana? Semua yg berlaku kpd diri kita bermulanya dari niat. Berniatlah dlm setiap gerak langkah kita hanyalah utk mencari redha ALLAH.
Kepada kawan-kawan yang ada niat untuk berubah. Alhamdulillah, itu tandanya Allah telah bukakan jalan untuk kawan-kawan. Jangan toleh ke belakang dan terus maju ke hadapan supaya dapat merasai kemanisan iman. InsyaALLAH. Untuk mendapat kemanisan iman, kita harus bersabar dalam mengharungi ujian yang Allah berikan. BERMUJAHADAHLAH!!. InsyaALLAH boleh (mcm Adik-Adikku)

"Wahai orang beriman, minta tolonglah kpd Allah sesungguhnya Allah bersama Orang yang sabar" (Al-Baqarah, 2:153)

KESIMPULAN

Allah senttasa bersama kita dalam mengharungi liku-liku kehidupan. Banyakkan berdoa kepada Allah. Sesungguhnya Allah lebih Mengetahui segala-galanya. Dia tahu apa yg terbaik utk diri kita. Percayalah dengan setiap perkara yg ditakdirkan utk kita. Jangan pernah mengeluh kerana ALLAH tahu kemampuan diri kita dlm menghadapi sesuatu cabaranNYA. ALLAH tak akan pernah membebani hambaNYA. Seperti firmanNYA:

"Kami tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. " (Al-Baqarah, 2:286)



Sekian, wallahualam

..::SELAMAT BERMUJAHADAH SEMUA::..



Sunday, April 17, 2011

MUTABA'AH

Assalamualaikum w.b.t.

Alhamdulillah, hari ini ana diberi peluang sekali lagi utk menulis (walapun menaip aje). Post kali ini ana ingin berkongsikan ttg amalan-amalan yg kita semua boleh lakukan utk memastikan hubungan kita dengan Allah terpelihara. insyaAllah. Ini juga salah satu cara utk bermujahadah. Post sebelum ini ada membincangkan ttg mutaba'ah. Mari kita lihat apa yg boleh kita lakukan... 

5 PERKARA??

Amalan-amalan dalam mutaba'ah ialah antara amalan yg diamalkan oleh Rasulullah S.A.W. Maka, kita sebagai umatnya perlu meneruskan amalan baginda untuk memastikan kita sentiasa dekat dengan Allah. Untuk menggapai cinta Allah, kita perlu ada strategi dan target tertentu. Jangan ingat dalam exam je ade target!! Terdapat 5 perkara yg wajib diamalkan setiap minggu. Tak banyak pun..sikit jer ni..InsyaAllah boleh!!(mcm adik-adikku)

  • QIAMULLAIL
    Dalam qiamullail @ bangun pd waktu malam, kita lakukan solat-solat sunat seperti tahajjud, solat sunat taubat, solat sunat hajat, solat sunat istikharah dan lain-lain. Solat istikharah??hehe..bukan niat nk cari jodoh ttp niat supaya Allah berikan petunjuk kpd kita setiap masa dalam apa jua keputusan yg ingin dilakukan. Pentingnya bertahajjud ini dIbuktikan dlm firman Allah:

    ” Dan pada sebahagian malam hari bersembahyang tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.”( al- Isra', 17:79)

    Seutama-utama puasa sesudah puasa Ramadhan ialah puasa sunat pada bulan Muharram, dan seutama-utama solat sesudah solat fardhu ialah solat sunat di waktu malam.’ (HR.Muslim)

    Letakkan target anda utk berqiamullail sekali pada minggu ini. Minggu yg seterusnya qiamullail 2 kali.

  • AL-MATHURAT
    "Al-Mathurat??tak pernah dengar pun"..al-Mathurat ialah ayat-ayat al-Quran yg diamalkan oleh Rasulullah S.A.W. yg disusun semula oleh Imam Hassan Al-Banna. Daripada Ibn Mas'ud, Rasulullah S.A.W. bersabda :

    " Siapa yg membaca sepuluh ayat dari surah Al-Baqarah, ayat al-Kursi, dua ayat selepasnya dan hujung surah al-Baqarah nescaya syaitan tidak akan masuk di dalam rumahnya sampai pagi dan  juga tidak akan dilihatnya apa-apa yg buruk menimpa keluarganya ataupun hartanya." (Riwayat al-Durani dan al-Bahaqi)

    Begitulah kelebihan bacaan dan zikir yg terkandung dalam zikir al-Mathurat yg dijanjikan Allah kpd utusanNya Nabi Muhammad S.A.W. Beruntunglah bagi mereka yg mengetahui nilai zikir dan doa dalam kehidupan kita. Anda boleh mendapatkan al-Mathurat dalam buku utk bacaan Yassin. Selalunya ada yg digabungkan sekali dgn surah Yassin. Bacaan al-Mathurat dilakukan pada waktu pagi dan petang dan ianya dikira sekali. letakkan target anda akan membca al-Mathurat 2 kali pada minggu ini Gandakannya pada minggu berikutnya.

  • SOLAT SUNAT DHUHA
    Kelebihan solat sunat Dhuha ialah dapat menambahkan rezeki. InsyaAllah. Bukanlah maksudnya rezeki yg Allah berikani tu hanya dari segi wang ringgit dan harta benda sahaja. Malah kadang-kadang apabila terasa buntu dan runsing Allah berikan ilham dan ketenangan. Maka, itu adalah salah satu rezeki dari Allah. 

    Rasulullah bersabda: "Solat Dhuha itu mendatangkan rezeki dan menolak kefakiran (kemiskinan), dan tidak ada yang akan memelihara solat Dhuha kecuali hanya orang-orang yang bertaubat."

    Daripada Abu Hurairah, Sabda Rasulullah S.A.W, "Telah berpesan kepadaku temanku (Rasulullah S.A.W.) tiga macam pesanan: Puasa 3 hari setiap bulan, sembahyang dhuha 2 rakaat dan sembahyang witir sebelum tidur" (riwayat Bukhari, Muslim dan Thabarani).

    Solat sunat dhuha boleh dilakukan 2,4,6,8,10 atau 12 rakaat. Rasulullah S.A.W. sering melaksanakan 8 rakaat. Waktu melaksanakannya pula adalah dari pukul 8 pagi hingga waktu zohor. Letakkan target anda bahawa anda akan laksanakan solat sunat Dhuha 2 kali pada minggu ini. Minggu depannya gandakan kepada 3 kali dan seterusnya,

  • ISTIGHFAR
    Beristighfarlah 100 kali sehari. Itulah yg dilakukan Rasulullah S.A.W. saban hari dengan penuh penghayatan. Sebenarnya 100 kali beristighfar itu anda tidak akan terasa pun. Ada sahaja kelapangan kita beristighfar. Lagi bagus sambil beristighfar itu kita dapat menghayatinya.Wahai pembaca sekalian, sesungguhnya zikir memiliki pengaruh yang sangat kuat bagi i membentuk karakter diri yang dekat dengan Allah, sentiasa berlindung dan berserah diri secara total kepada-NYA.

    “ Sesungguhnya orang-orang yang beriman, ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya bertambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.”
    (Al-Anfal, 8:2)
    .

    “Kerena itu, ingatlah kamu kepada-Ku nescaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku.”
    (Al-Baqarah, 2:152)

    Sungguh amat jauh bezanya seseorang yg sentiasa ingat Allah dgn orang yg mudah melalaikan-Nya. Kita hendaklah menjadikan zikir sebagai rutin harian sehinga kehidupan ini menjadi lebih indah dalam naungan redha Allah. Target untuk beristighfar pula ialah sehari kita akan beristighfar 100 kali. Bagi para mujahidah yg 'bercuti', gandakan istighfar sebanyak 200@300 kali dan buatlah tambahan seperti membaca bahan-bahan bacaan yg dapat mengingatkan diri kepada Allah, Rasulullah dan dakwah. Contohnya, dalam sehari anda baca 3 muka surat, jadi dalam seminggu anda sudah baca 21 muka surat.

  • AL-QURAN
    Kitab Allah perlu dibaca setiap hari, paling minimum pun sehari sehelai. Kalau boleh seminggu khatam 1 juzuk. Kalau nak yg lagi bagus setiap bulan khatam al-Quran. Tak mustahilkan? InsyaAllah boleh!! Tetapi yg paling penting beristiqamahlah. Jangan pula dah baca 7 hari berturut-turut selepas itu, tak baca seminggu. Nanti terbelit-belit pulak lidah nak membacanya semula. Kadang-kadang ada segelintir di antara kita yg bila dekat je tarikh exam baru nak buka al-Quran, sibuk cari Yassin, baca al-Mathurat segala. Ada ke patut? Seolah-olah di anak tirikan pula. Jangan pernah sekali pun kita asingkan agama dengan kehidupan harian. Biarlah kedua-duanya bergerak seiringan.

    "Kemudian Kitab ini Kami wariskan kepada orang-orang yg Kami pilih di antara hamba-hamba Kami, lalu di antara mereka ada yg menzalimi diri sendiri, ada yg pertengahan dan ada pula yg dahulu berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu adalah kurniaan yg besar." (al-Fatir, 35:32)

    Allah telah turunkan kita al-Quran. Namun, di antara kita ada yg menzalimi diri sendiri iaitu orang yg melanggar perintah Allah dan mereka tidak takut dgn azab Allah. orang yg pertengahan pula ialah orang yg hanya mengamalkan separuh sahaja suruhan Allah dan yg lain dia ingkar. Orang yg dahulu berbuat kebaikan ialah orang yg sentiasa alert dengan suruhan Allah tanpa diseru oleh manusia lain. Apabila ada peluang utk membuat amar makruf, dia akan terus melakukannya tanpa ditangguh-tangguh. Kita letakkan target dalam bacaan al-Quran. Contohnya, dalam masa seminggu kita akan khatamkan 1 juzuk. Minggu seterusnya kita khatamkan 2 juzuk.


RUMUSAN

InsyaAllah anda boleh melaksanakan amalan-amalan mutaba'ah ini. Kita mesti ada komitmen dgn Allah dan ibadah kita. Anda boleh laporkan amalan mutaba'ah anda di blog ini. Istiqamah dalam melaksanakannya. Istiqamah itu bukan maksudnya kita berada di tahap yg sama sahaja. walaupun konsisten tetapi ada peningkatan. Contohnya minggu ini kita lakukan sekali qiamullail, sekali al-mathurat, sekali dhuha, khatam 1 juzuk dan istighfar 100 kali tetapi pada minggu hadapannya, kita gandakan semuanya kepada dua. Nampak macam susah tetapi anda cubalah dahulu demi ALLAH bermujahadahlah!! Itulah cara utk memastikan kita tidak jauh dari Allah.

Sekian. wallahualam.
..::~~SELAMAT BERAMAL~~::..



Monday, April 11, 2011

..::TARBIYAH::..

ASSALAMUALAIKUM W.B.T.

Alhamdulillah. Syukur ke hadratNya kerana ana masih lagi diberi kekuatan dan keizinan untuk menulis post yang seterusnya. Semoga kita semua berada dalam kemanisan iman hendaknya. InsyaAllah.

.:TARBIYAH?:.

TARBIYAH. Perkataan ini pertama kali ana dengar ketika berada  di SERATAS. 17 tahun hidup baru kali ini mengenali tarbiyah. JazakAllahu khayran kepada murobbi dan murobbiyah dari UTP. Alhamdulillah, bila Allah berkehendak untuk memberi hidayah takkan ada sesiapa yg mampu menghalangnya. Firman Allah SWT: 

"Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk"  (al-Qasas, 28:56) 

Kata at-Tarbiyah adalah bentuk masdar dari fi’il madhi rabba , yang mempunyai pengertian yang sama dengan kata ‘rabb’ yang bererti nama Allah. Dalam al-Qur’an tidak ditemukan kata ‘at-Tarbiyah’Imam Baidhawi mentafsirkan pada kata dasar Rabb itu bermakna tarbiyah yang bererti memproses hingga mencapai kesempurnaan setahap demi setahap.


Senang cerita, tarbiyah itu asalnya dari perkataan Rabb yakni bermaksud Pencipta. Tarbiyah itu bermaksud didikan. Kesimpulannya didikan utama kita adalah dari Allah. Firman Allah : 

"Dan DIA mengajarkan kepada Adam nama-nama (benda) seluruhnya" (Al-Baqarah, 2:31) 

Justeru, kita harus berada dekat dengan Allah agar kita terdidik menjadi generasi Rabbani. Generasi Rabbani ialah pengabdi-pengabdi Allah. Untuk menjadi generasi Rabbani, kita wajib membaca dan paling penting memahami isi kandungan al-Quran. Memang tidak dinafikan ramai yg membaca al-Quran tetapi yg menjadi persoalannya "Faham ayat Allah itu?". So, mulakan sekarang untuk membaca tafsir al-Quran. Apabila kita sudah faham sesuatu ayat berkongsilah dan ajarkan pula kepada orang lain agar ilmu Allah itu berkembang. InsyaAllah.

"Jadilah kamu pengabdi-pengabdi Allah, kerana kamu mengajarkan kitab dan kamu mempelajarinya!" (Ali-Imran, 3:79)

.:JIHAD:.

"Susahlah nak berubah, aku dah biasa cmni..". Memang berubah atau bermujahadah itu sukar ttp hanya di peringkat permulaan. Apabila anda sudah bergerak ke fasa yang seterusnya anda akan merasai nikmat iman dari Allah. insyaAllah. Namun perlu diingatkan untuk beristiqamah itu agak sukar dan dari situlah akan terujinya iman untuk melawan hawa nafsu. Tetaplah berpegang teguh dengan pendirianmu untuk bermujahadah. Firman Allah : 

" Katakanlah, jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, keluargamu, harta kekayaan yg kamu usahakan, perdagangan yg kamu khuatiri kerugiannya dan rumah-rumah tempat tinggal yg kamu sukai, lebih kamu cintai drp Allah, Rasul-Nya, serta berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusanNya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kpd orang-orang yg fasik." 
(at-Taubah, 9:24)



Inilah tingkatan-tingkatan cinta yg Allah tetapkan. Cinta yg utama itu ialah Allah, Rasul-Nya dan jihad di jalan-Nya. Bila kita mencintai ketiga-tiganya, kita akan menjadi manusia yg paling bertuah. InsyaAllah. Kita sanggup melakukan apa sahaja demi cinta kita kpd Allah, Rasul-Nya dan jihad. 

Apabila mencintai Allah, kita tinggalkan segala kemungkaran dan melaksanakan yg makruf. Anggota badan keseluruhannya secara refleks akan menghindari larangan Allah dan lebih cenderung utk melakukan kebaikan. Hidup ini amat bermakna apabila setiap perkara yg dilakukan hanya utk mencari redha Allah. FirmanNya: 

"Dan keredhaan Allah lebih besar, itulah kemenangan yg agung." (at -Taubah, 9:72)

Apabila mencintai Rasul-Nya dan jihad, kita amalkan sunnah baginda dan teruskan perjuangannya utk berdakwah menyebarkan Islam. Bersabarlah dalam menghadapi pelbagai  kecaman dan kesusahan dalam berdakwah. Pengorbanan dari segi masa, wang dan tenaga perlu dilakukan. Yakinlah dengan nikmat syurga yg Allah janjikan. Beruntung kita menjadi orang yang sangat dirindui Rasulullah seperti video yg terdapat dalam post tujuan hidup . Marilah kita berjihad bersama meneruskan dakwah Rasulullah ini!!...InsyaAllah.


..::TARBIYAH MENJADIKAN MANUSIA BIASA BERTUKAR MENJADI LUAR BIASA::..

Monday, April 4, 2011

MARI BERMUJAHADAH!

ASSALAMUALAIKUM  W.B.T.

"Berangkatlah kamu baik dengan rasa ringan mahupun dengan rasa berat, dan berjihadlah dengan harta dan jiwamu di jalan ALLAH.Yang demikian itu adalah lebih baik bagimu jika kamu mengetahu." (At-Taubah, 9 : 41)

Setelah anda mengetahui tujuan hidup anda dalam post yang lepas. Bermujahadahlah!! Tapi bagaimana untuk bermujahadah? It is not as easy as ABC. Sebuah transformasi diri perlu dilakukan segera. Namun perlu diingatkan mujahadahlah secara istiqamah. Bukannya secara drastik kerana ana takut kalian gayat apabila berada di tempat tinggi dan akhirnya jatuh dan yang paling malang apabila anda tidak mampu untuk bangun semula. 

"Mereka itu bersegera dalam kebaikan,dan merekalah orang-orang yang lebih dahulu memperolehnya" (23:61)


Sepanjang perjalanan kita untuk bermujahadah sudah tentu pelbagai onak duri akan ditempuhi. Namun begitu, dari situlah kita akan belajar untuk menjadi kuat kerana ujian yang lebih besar sedang menunggu kita. Bukan senang untuk menjadi Mukmin yang beriman walaupun Muslim itu ramai.

"Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan,"Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji?"
"Dan sungguh KAMI telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka ALLAH pasti mengetahui orang-orang yg benar dan orang-orang yg dusta." (Al-Ankabut : 2&3) 

Sepanjang perjalanan untuk bermujahadah itu, akan terdidiklah iman dan taqwa. insyaALLAH. Jangan melengah-lengahkan diri untuk membuat transformasi diri andai kalian tidak mahu diibaratkan seperti haiwan ternakan.Justeru, panduan diperlukan untuk memastikan jalan itu benar iaitu Al-Quran dan Sunnah Rasulullah. Jangan pernah tinggalkan 2 wasiat Baginda ini.

"Dan sungguh akan KAMI isi neraka Jahannam banyak dari kalangan jin dan manusia. Mereka memilliki hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat ALLAH) dan mereka memiliki mata tetapi tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan ALLAH) dan mereka memiliki telinga tetapi tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat ALLAH). Mereka seperti haiwan ternakan, bahkan lebih sesat lagi.Mereka itulah orang-orang yang lengah" (Al-A'raf : 179)

ALLAH wahyukan Al-Quran kepada Rasulullah adalah sebagai peringatan kepada kita dan kebanyakan ayat akan diulang-ulang agar kita dapat mengingati peringatan itu seperti firman ALLAH,

 "Dan sungguh dalam Al-Quran itu telah KAMI jelaskn berulang-ulang peringatan,agar mereka selalu ingat.Tetapi peringatan itu hanya menambah mereka lari dari kebenaran"    (Al-Isra, 17 :41)

JANGAN jadi hamba kepada dunia! JANGAN jadi hamba kepada fesyen! JANGAN jadi hamba kepada duit! JANGAN, JANGAN,JANGAN....dan JANGAN pernah mengikuti kebanyakan orang di bumi ini kerana ALLAH telah berfirman:.

"Dan jika kamu mengikuti kebanyakan orang di bumi ini, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan ALLAH. Yang mereka ikuti hanya persangkaan belaka dan mereka hanyalah membuat kebohongan" (6:116)

Adakah anda jelas sekarang? Mengapa perlunya BERMUJAHADAH? Memang tidak dinafikan mujahadah itu pahit. Namun, beringatlah 

.::MUJAHADAH ITU PAHIT KERANA SYURGA ITU MANIS::.

Monday, March 28, 2011

TUJUAN HIDUP

Assalamualaikum w.b.t.

Maaf diucapkan kepada sidang pembaca sekalian kerana terlalu lama meninggalkan blog ini tanpa pengisian. InsyaALLAH moga-moga selepas ini kami akan bergerak lebih proaktif. Alhamdulillah, hari ini ana diberi peluang untuk menulis sekali lagi. Alhamdulillah pada minggu lepas pelajar Batch 25 telah mengambil  keputusan SPM 2010. Tahniah kepada semua. Mana-mana yang tidak mendapat keputusan cemerlang, janganlah terlalu kecewa kerana masih ada banyak peluang di hadapan. percayalah dengan apa yang ALLAH takdirkan untukmu kerana pasti ada hikmahnya .Seperti firman Allah:

"Diwajibkan ke atas kamu berperang. Padahal ia tidak menyenangkan bagimu. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. ALLAH mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (2:216)

Ana ingin kongsikan sedikit tentang pengisian yang ana dapat daripada tazkirah Dr.Mohd Hizul Azri semasa ana mengikuti Teens Adventure Camp pada minggu lepas.

Kadang-kadang kita terlupa, alpa, dan leka ttg tujuan asal kita diciptakan olehNYA. Apa kamu masih ingat tentang penciptaan kita? Malaikat mempersoalkan penciptaan kita kerana kita akan merosakkan bumi ALLAH. Kita adalah khalifah di bumi ini yang memegang panji-panji Islam, dan penyebar kepada sekalian manusia supaya mentauhidkan ALLAH.insyaALLAH. 
Sabda Rasulullah s.a.w daripada Abdullah bin Umar r.a:“Kamu semua adalah pemimpin dan kamu akan dipersoalkan setiap apa yang kamu pimpin.Seorang imam (pemimpin negara) adalah pemimpin dan akan ditanya (dipersoalkan) apa yang telah dipimpinnya….”
Kedua, kita diciptakan untuk beribadah kepada ALLAH.

"Aku tidak ciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada ALLAH" (52:56)

Jin dan syaitan juga mentaati ALLAH tetapi oleh kerana kesombongan syaitan, dia berpaling daripada ALLAH dan berjanji untuk menyesatkan sekalian anak cucu Nabi Adam hingga ke hari kiamat. Adakah syaitan telah berjaya menyesatkan anda?Nauzubillah.

 
Ketiga, kita diciptakan untuk melaksanakan amar makruf nahi mungkar. Sesungguhnya kita adalah umat yang terbaik dan kita wajib meneruskan perjuangan Nabi Muhammad S.A.W.

"Kamu (umat Islam) adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, kerana kamu menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah dari yang mungkar dan beriman kepada ALLAH." (3:110)

Ya! Ramai di antara kita melakukan amar makruf, tetapi apa kita mampu melaksanakan nahi mungkar?? Islam telah menggariskan beberapa kaedah untuk mencegah kemungkaran agar dapat dilakukan secara berhikmah dan bijaksana.Sabda Rasulullah S.A.W.::
“Sesiapa diantara kamu yang melihat sesuatu kemungkaran,maka hendaklah dia mengubah dengan tangan (kekuasaan),jikalau tidak berkuasa juga hendaklah dicegah dengan lidah(menasihati) dan jika tidak mampu hendaklah dicegah dengan hatinya (membenci kemungkaran itu), dan ini adalah selemah-lemah iman”.
Berdasarkan hadis tersebut, terdapat tiga cara untuk mencegah kemungkaran:
Pertama : Menggunakan tangan (kuasa)
Seseorang itu hendaklah mencegahnya dengan kuasa atau kemampuan yang ada padanya.Ini adalah menjadi amanah serta tanggungjawab pemerintah atau penguatkuasa yang jelas mempunyai bidang kuasa dari segi perundangan.

Kedua : Menggunakan lidah
Bagi mereka yang tidak berkemampuan mencegah dengan kuasa,maka hendaklah mencegahnya dengan lisan secara berhikmah.Kerosakan sosial yang berlaku dalam masyarakat pada hari ini adalah kerana kita merasa takut untuk menegur perbuatan mungkar,yang berlaku di hadapan mata dengan alasan “tidak mahu jaga tepi kain orang”.

Ketiga : Menggunakan hati
Sekiranya kita tidak mampu mencegah kemungkaran dengan tangan dan lisan ,maka hendaklah mencegah dengan hati iaitu membenci perbuatan tersebut,sentiasa berdoa dan berharap si pelaku diberikan petunjuk oleh ALLAH untuk kembali kepangkal jalan. Menggunakan cara ini digambarkan sebagai selemah-lemah iman .
Keempat, kita dihidupkan untuk mencari keredhaan ALLAH. Mohonlah keredhaan dalam setiap doa kita Allah supaya hidup kita tidak sia-sia. Kalau kita belajar sampai ke liang lahad tetapi tiada keredhaan Allah, tetap tiada gunanya. Cukuplah dengan hanya berniat melakukan setiap sesuatu untuk mencari keredhaanNYA.
"Allah menjanjikan kepada orang-orang mukmin lelaki dan perempuan, (akan mendapat) syurga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya, dan mendapat tempat yang baik di dalam syurga 'Adn. Dan keredhaan Allah lebih besar. Itulah kemenangan yang agung." (9:72)
Kita adalah umat yang amat amat dirindui oleh Rasulullah. Cuba kalian lihat VIDEO INI . Cuba anda LIHAT INI pula. Betapa sayang Rasulullah kepada kita. Besar perjuangan baginda!! Adakah kamu mencintai baginda sama seperti baginda mencintai kamu?? Fikirkanlah..dan TERUSKAN PERJUANGAN BAGINDA!! insyaALLAH boleh..
Sekian, wallahualam
Related Posts with Thumbnails

Ratings and Recommendations by outbrain